Slåpelikør

Så da er det sagt. Oppskriften har kun ingredienser: slåpetornbær. Bland alt sammen, og la det stå 6-mnd. Sil av likøren, den er.


La glasset stå minst en måned (helst to) før spriten siles fra.

Hjemmelaget slåpelikør. Slåpe er store blå bær. Bærene ble brukt til slåpelikør. Lag den om høsten, akkurat når det så vidt har vært frost, gjem den og smak ikke på den før.


To måneder igjen til jul. Maria Elisas bargnolino ( slåpelikør ). Din oppskrift på slåpelikør fant jeg i en bok på biblioteket. Bra kombo for kveldstur.

Turvenninne som ca halvveis i snøføyka med refleksvester og boblebukser drar opp to små plastglass og en flaske får. Tilberedning Tillsätt slånbär och konjak i en kompakt glas. Prunasin er forsåvidt giftig, men omdannes greit av kroppen så lenge det ikke er snakk om store doser, så det er ikke verre å drikke et glass slåpelikør enn å. Da har de mest smak. Min bandomsvenninnes bestemor pleide å lage slåpelikør.


Den som engang har smakt slåpelikør, vet svaret. Som en sky i hvitt står slåpekrattet og blomstrer på bar kvist om våren. Merk deg stedet godt, og kom tilbake. Hvaler arbeidssenter.


Vi var på bryllupsreise i Burgun og traff. Vi skulle plukke slåper. Her var flotte, store slåpebær. Hva slåpebærene skal bli?


Hmm… jeg rekker vel kanskje akkurat å få ferdig slåpelikør til jul. På turen gjennom skogen til hytta fant jeg disse: Tror det er slåper. Jeg plukka dem ikke.


Det tar ikke mange dagene før sukkeret er nesten oppløst, og det begynner så smått.

Sender bildene på e-post i kveld miamaria! Ja, slåpelikør er herlig. Vet ikke om det vokser slåpebær oppe hos dere miamaria? I så tilfelle må.


Etter dette gjekk me sørover til Aasvik camping der Turid serverte slåpelikør. Nokre fekk seg også eit betre måltid på Haga. Tok ferja tilbake 18. Det gir en helt spesiell tilfredstillelse å lage forskjellig av mat jeg har funnet, og høstet fra naturen.


LivX - Hytte og Friluftsliv. Lisbeth Marie UvaagFra naturen. Edit: Slenger meg på de andre her og ønsker meg også litt småsnask som kan gjøre den siste tida litt morsommere. Etter en par frostnetter blir slåpene søtere og mindre bitre.


Klare for å bli slåpelikør og bitte små slåpe-"kapers".

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Vinreol jysk

Siemens ht5hbp7

Innebygd kjøleskap med ismaskin